Ο πιο πλήρης οδηγός για την αλλαγή των ελαστικών!

Πώς να αλλάξετε με ασφάλεια τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας χειμώνα – καλοκαίρι

Δύο φορές τον χρόνο οι αυτοκινητιστές πρέπει να αλλάξουν τα λάστιχά τους: από χειμερινά σε καλοκαιρινά και το αντίστροφο. Η αλλαγή των ελαστικών μπορεί να γίνει από επαγγελματίες σε κάποιο συνεργείο. Εάν όμως επιθυμείτε να αλλάξετε εσείς το σετ των τροχών σας, τότε τα απολύτως απαραίτητα που θα χρειαστείτε είναι: ταλέντο στο σφίξιμο των βιδών, σωστές οδηγίες και φυσικά τα κατάλληλα εργαλεία.

Οι πιο συχνές ερωτήσεις που αφορούν στην αλλαγή των ελαστικών έχουν να κάνουν με τα εργαλεία και το πως αυτά πρέπει να χρησιμοποιηθούν, αλλά και με τη σειρά που πρέπει να γίνουν τα απαραίτητα βήματα:

-        «Τι εργαλεία θα χρειαστώ για την αλλαγή του τροχού;»

-        «Ποιο δυναμόκλειδο είναι το καταλληλότερο;»

-        «Υπάρχει διαφορά αν η ζάντα είναι από αλουμίνιο ή από χάλυβα;»

-        «Ποια είναι τα σημεία στα οποία θα πρέπει να δώσω ιδιαίτερη προσοχή κατά τη διαδικασία αλλαγής; 

Δείτε όλα όσα χρειάζεστε για μια γρήγορη και ασφαλή αλλαγή ελαστικών στη λίστα ελέγχου, που συμπεριλαμβάνει συμβουλές  για την αλλαγή τροχών με συστήματα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών (TPMS) και μια λίστα με τα απαιτούμενα εργαλεία. Απλώς κατεβάστε το PDF και ξεκινήστε!

8 Απλά βήματα για να αλλάξετε μόνοι σας τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας!

Χειρόφρενο και ταχύτητα

Βήμα 1: Χειρόφρενο και ταχύτητα

Σιγουρευτείτε ότι το αυτοκίνητο σας βρίσκεται παρκαρισμένο σε σταθερή και επίπεδη επιφάνεια έτσι ώστε να μην μπορεί να κυλήσει. Τραβήξτε το χειρόφρενο και βάλτε τον λεβιέ στην «πρώτη» ταχύτητα. Σε περίπτωση που το αυτοκίνητό σας είναι αυτόματο, βάλτε το στην επιλογή P (Parking). Για να είστε απολύτως σίγουροι ότι το όχημα δεν θα μετακινηθεί, χρησιμοποιήστε σφήνες στις ρόδες.

Χαλάρωση των τροχών αυτοκινήτου

Βήμα 2: Χαλάρωση των τροχών

Στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, υπάρχει μια μικρή εγκοπή ή ένα σημάδι στο σασί ακριβώς πίσω από τον θόλο των μπροστινών τροχών ή μπροστά από αυτόν των πίσω, η οποία προορίζεται για την τοποθέτηση του γρύλου. Τοποθετήστε λοιπόν τον γρύλο στο σωστό σημείο ανάλογα με τον τροχό που θέλετε να αλλάξετε. Δοκιμάστε να ανυψώσετε ελαφρώς το όχημα σας. Χρησιμοποιώντας μια τηλεσκοπική καστάνια, χαλαρώστε όλα τα παξιμάδια του τροχού στρέφοντάς τα σε φορά αντίθετη από τη φορά του ρολογιού (προς τα αριστερά). Χρησιμοποιείστε σταυρό/κλειδί ζάντας (διαβάστε το εγχειρίδιο και μη χρησιμοποιείτε αερόκλειδο). Μετά σηκώστε τελείως το αμάξι.

Αφαίρεση τροχών

Βήμα 3: Αφαίρεση τροχών

Αφού σηκώσετε το αμάξι με τη μανιβέλα του γρύλου στο επιθυμητό ύψος, αφαιρέστε τα παξιμάδια και βγάλτε τον τροχό. Ιδανικά μπορείτε να αποθηκεύσετε τα μπουλόνια πάνω σε έναν μαγνητικό δίσκο για να μην τα χάσετε. 

Χαλάρωση των τροχών αυτοκινήτου

Βήμα 4: Καθαρισμός

Αφαιρέστε την εμφανή βρωμιά από τα αποσπασμένα ελαστικά και σημειώστε τη θέση του τροχού στο όχημα με μια κιμωλία, ή ένα αυτοκόλλητο για να σας βοηθήσει σε επόμενη αλλαγή. Παραδείγματος χάρη σημειώστε ΔΜ (Δεξιός Μπροστινός), ΑΠ (Αριστερός Πίσω) και ούτω καθεξής στον κάθε τροχό. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να παρακολουθείτε που τοποθετήθηκε το κάθε λάστιχο και να το λάβετε υπόψη εάν σκέφτεστε να περιστρέψετε τα ελαστικά όταν τα τοποθετήσετε ξανά στο μέλλον. Πριν την τοποθέτηση των καινούριων ελαστικών, καθαρίστε την πλήμνη των τροχών από την σκουριά και τη βρωμιά με μία συρματόβουρτσα.

 Έλεγχος του βάθους πέλματος

Βήμα 5: Έλεγχος του βάθους πέλματος

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το πέλμα του ελαστικού πρέπει να έχει βάθος τουλάχιστον 1,6 χιλ. σε ολόκληρη την περιφέρεια του ελαστικού. Ένα ελαστικό με μικρότερο βάθος πέλματος δεν έχει πρόσφυση. Αυτό σημαίνει ότι η απόσταση πέδησης και ο έλεγχος του οχήματος έχουν μειωθεί. Αυτά τα ελαστικά δεν είναι ασφαλή για οδήγηση και πρέπει να αντικατασταθούν. Ο γενικός κανόνας λέει ότι για τα χειμερινά λάστιχα ενδείκνυται βάθος πέλματος στα 4χιλ. ενώ για τα θερινά λάστιχα ο αριθμός αυτός είναι στα 3χιλ. Ο πιο εύκολος και γρήγορος τρόπος για να το μετρήσετε είναι με έναν μετρητή βάθους πέλματος ελαστικών. 

Αλλαγή τροχών

Βήμα 6: Αλλαγή τροχών

Τοποθετήστε τον καινούριο τροχό στην πλήμνη δίνοντας προσοχή ότι τα σχέδια του πέλματος, αν υπάρχουν είναι στραμμένα προς τη σωστή κατεύθυνση. Στη συνέχεια σφίξτε με το χέρι τα μπουλόνια του τροχού με ακτινωτή σειρά. 

Σφίξιμο μπουλονιών

Βήμα 7: Σφίξιμο μπουλονιών

Σφίξτε τα εξαρτήματα στερέωσης των τροχών με ένα κλειδί ροπής 40-200Nm ή σταυρό. Το κλειδί ροπής (δυναμόκλειδο) είναι απαραίτητο έτσι ώστε τα μπουλόνια να διασφαλιστεί η σωστή απαιτούμενη ροπή (συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή). Οι σύνδεσμοι των τροχών δεν πρέπει να σφίγγονται ούτε πολύ χαλαρά ούτε πολύ σφιχτά. Ειδικά οι ζάντες αλουμινίου μπορούν να καταστραφούν γρήγορα εάν η ροπή είναι πολύ υψηλή, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ασφάλεια κατά τη διάρκεια της οδήγησης. 

 Έλεγχος πίεση ελαστικών

Βήμα 8: Έλεγχος πίεση ελαστικών

Μετά την αλλαγή των ελαστικών ελέγξτε και προσαρμόστε την πίεση τους. Η προβλεπόμενη πίεση των ελαστικών αναγράφεται στο εγχειρίδιο ή στο αυτοκόλλητο που βρίσκεται στο εσωτερικό της πόρτας του πώματος της δεξαμενής καυσίμου ή αυτή του οδηγού. Μετά από 50χλμ. σφίξτε ξανά τα μπουλόνια των τροχών με το κλειδί ροπής. 

Εργαλεία που θα χρειαστείτε για την αλλαγή των ελαστικών

Πηγή: Gedore